Wednesday, May 17, 2017

Pantauan pertama Hep C rawatan DAAs

Rawatan Hep C DAAs (Sofosbuvir, daclatasvir dna Ribavarin)

Abang memulakan rawatan Hep C ini pada 27hb April. Tarikh ini abang mula makan ubat Hep C yang kami beli.

Dan pada 11hb Mei yang lepas abang mendapat keputusan darah yang pertama selepas lebih kurang 2 minggu memulakan rawatan. Aku membuat keputusan un tuk menulis di blog ini kerana untuk aku sendiri merekodkan perkembangan rawatan Hep C abang, smungkin juga boleh menjadi panduan pada yang lain.

Lagipun rumah baru pasang broadband, hikhik :) Barulah boleh menulis kembali.

Aku tidak lagi dapat mengikut abang ke Hospital A  kerana cuti hampir habis.

Ini adalah catatan abang selepas berbual dengan doktor di Hospital A.


[Forwarded from Love]
Feedback
*tidak digalakkan joging atau kerja berat.
*bacaan darah...15.8..agak turun 11.1...
#dibekalkan pil tambah darah..
*kalau ada sesak nafas atau sakit dada..diminta datang segera jumpa doc B di Hosp A utk tambah darah..
*bacaan utk radang nmpak kemajuan.dri 3 angka kepada 2 angka..
*masih dalam pantauan..datang pd 25/5 ambil darah 8am
                                                                             Jmpa doc    11am.
###settle

Dan harini telah 22 hari abang mengambil rawatan tersebut. Nasiblah abang dulu bekas penagih dadah yang telan pelbagai pil dengan mudah, jadi sekadar menelan pil yang banyak dan besar-besar ni memang dah jadi kemahiran istimewa abang.

Abang juga mengambil Champinx, iaitu ubat berhenti merokok yang dibekalkan oleh Klinik Dada, sebab abang memang bertekad nak berhenti merokok. Dan abang juga mengambil ubatan HAART kombinasi Combivr dan Efavirenz. Tapi ubat Hep C dan ubat Haart abang jarakkan pengambilan selama sekurangnya sejam. Serta abang ambil Champinx pun setelah juga berbincang dengan doktor yang memantau Hep C abang.




Mulai minggu ini iaitu hampir minggu ketiga, abang dah tidak begitu letih seperti minggu pertama mengambil ubat Hep C. Selera makan juga dah bertambah, mungkin juga kerana abang dah sebulan berjaya tidak merokok. Kata abang, dia rasa lebih baik dari minggu sebelum ini. Alhamdulillah. Lagi dua bulan lebih untuk rawatan beserta Ribavarin ini, moga sembuh sepenuhnya dari Hep C.

note: aku tidak dapat meletakkan nama hospital dan doktor yang merawat kerana faham tugas doktor tersebut yang terikat dengan polisi kerajaan, Untuk pembelian ubat Hep C dan juga prosedur dan sebagainya yang kami buat bukan melalui KKM, boleh hubungi aku.


Sebarang pertanyaan sila whatssap kami di 01132503657 

No comments:

Post a Comment