Wednesday, May 31, 2017

Pantauan kedua Hep C rawatan DAAs

Pada 25hb Mei yang lepas, abang telah pergi ke temujanji kedua untuk pemantauan Hep C. Oleh kerana kesan ubat ini menunjukkan perubahan yang positif, abang akan dipantau sebulan sekali, tidak lagi 2 minggu sekali seperti sebelum ini.

Antara cabaran dalam rawatan ini ialah, cabaran untuk berulang alik dari bandar Y ke Hospital A. Abang perlu bergerak jam 3 pagi, untuk mendapatkan nombor terawal. Abang hampir -putus asa, memandangkan kami mula mendapatkan rawatan di hospital A, adalah sejak setahun yang lepas. Abang mula merasa jemu.

Aku memujuk abang untuk bertahan.

Sekiranya aku dapat cuti, aku akan menemani abang. Mungkin kami akan bergilir memandu, tapi agak mustahil kerana abang jarang membenarkan aku memandu sekiranya kami travel berdua. Abang perlu bertahan hanya dalam sekurang-kurangnya setahun lagi. Sekiranya rawatan ini berjaya, abang tidak lagi perlu berulang.

Ya, sebenarnya dalam keadaan seperti ini, sangat penting untuk memberikan semangat. Tidaklah mudah untuk abang berulang alik, memandangkan ada waktu abang sangat sibuk dengan urusan kerja.

Catatan abang:
Feedback temujanji doc
*buah pinggang..ok
*radang hati kembali normal...bacaan turun dari merah kepada 21..
*bacaan darah merah naik dari 11 kepada 11.9, setelah mengambil ubat tambah darah selama 2 minggu.
*nasihat doc...perkembangan yg positif...kekal konsisten mkn ubat..
*tentang puasa..tk digalakkan utk fokus pada rawatan...
*next temujanji sebulan dri sekarang..22/6
8am..ambil darah
11am..jumpa doc..
Alhamdulilah..

Sebarang pertanyaan sila whatssap kami di 01132503657 

No comments:

Post a Comment