Thursday, June 29, 2017

Jika anda didiagnose Hepatitis C

Jika anda didiagnose Hep C, anda perlu tahu Hep C ada pelbagai fasa. Namun sekiranya anda gtelah dicadangkan rawatan oleh Hepatologist, itu bermaksud Hep C anda telah pun kronik.

Pertama sekali tanya doktor pada pilihan yang ada.

Biasanya doktor akan memberi tahu, ada 2 jenis rawatan, iaitu rawatan Interferon yang boleh didapati percuma di hospital kerajaan. Dan satu lagi pilihan ialah rawatan ubat baru dimana Sofosbuvir sebagai regime utama, yang digunakan dengan ubatan lain.

Kedua, lakukan ujian genotype.

Hepatitis C mempunyai 6 genotype utama

Genotype 1a
Genotype 1b
Genotype 2a, 2b, 2c & 2d
Genotype 3a, 3b, 3c, 3d, 3e & 3f
Genotype 4a, 4b, 4c, 4d, 4e, 4f, 4g, 4h, 4i & 4j
Genotype 5a
Genotype 6a

Namun biasanya di Malaysia cuma ada genotype 1,2,3,4

Untuk menegesahkan genotype perlu lakukan ujian HCV Genotyping boleh dilakukan di Hospital Kerajaan tempat anda didiagnose ataupun di makmal swasta seperti Gribble. Kosnya didalam lingkungan rm600+

Ataupun di Malaysian Liver Foundation

Ketiga, ujian Fibroscan

Ujian Fibroscan adalah untuk menegesan samada hati anda telah pun mencapai cirhocis, biasanya untuk mencapai cirhocis ini akan memakan masa lebih dari 10 tahun dari waktu dijangkiti.






ketiga, pilihan rawatan

Anda perlu berbincang dengan doktor yang merawat anda samada mahu atau tidak memantau sekiranya anda mahu menggunakan ubatan baru iaitu Sofosbuvir. Untuk pengetahuan anda ubatan ini setakat Jun 2017, masih belum diluluskan oleh KKM, dan masih didalam fasa Clinical Trial. Untuk itu tidak semua doktor dari KKM yang mengetahui tentang ubatan ini. Dan ada juga yang tidak mahu mengambil risiko untuk memantau. Setakat ini hanya terdapat 5 buah hospital kerajaan yang doktornya bersetuju untuk memantau pesakit yang mengambil ubatan regime baru ini.

Setakat ini hanya wakil dari MTAAG+ , Mr. Edward Low yang menguruskan pembelian ubatan ini. Boleh hubungi saya di whatssap untuk mendapatkan contact beliau. Saya juga telah dihubungi sebuah syarikat pembekal ubatan ini dari India, namun masih lagi saya saring kesahannya untuk saya membuat pembelian pertama.

Kos setakat ini adalah bermula dari rm4050 untuk 12 minggu. Bergantung juga kepada kadar matawang asing.

Untuk menguruskan ubatan ini, anda perlu ada ujian fibroscan dan telah mengetahui genotype anda.

Anda juga perlu mengambil kira samada anda co-infection(HIV +HEP C) mengambil ubatan HIV regime Haart yang melibatkan Efavirenz atau tidak. Ada gabungan Sofosbuvir yang memerlukan sukatan yang berlainan jika anda mengambil Efavirenz.

keempat, teruskan pemantauan

Untuk ubat DAAs (regime baru gabungan Sofosbuvir) ini anda perlu dipantau sewaktu pengambilan ubat dan juga 3 bulan selepas pengambilan ubat untuk mengetahui status hep c anda. 

Jangan sekali-kali gagal menghadiri temunjanji doktor walau dimana pun anda berada. Selepas disahkan bebas dari Hep C, barulah anda bebas dari rawatan. Dengan ubatan regime baru ini rekod kesembuhan adalah 96-98%.

Link rujukan:
amfar


Sebarang pertanyaan sila whatssap kami di 01132503657

1 comment:

  1. Semoga apa yang diusahakan Puan berjaya dan dipermudahkan urusan olehNya. Amin

    ReplyDelete