Tuesday, September 5, 2017

Pertama kali saringan Hep C

Pada 16 Ogos yang lepas, aku membuat ujian saringan Hep C disebuah klinik kesihatan kerajaan. Sebelum itu aku diberikan temujanji selama sebulan. Oleh kerana aku adalah penjawat awam, aku tidak dikenakan sebarang bayaran, jika tidak aku mungkin perlu membeyar rm1 sebagai pesakit luar.

selepas mengambil darah, aku diminta datang dua minggu lagi untuk mendapatkan keputusan.

Dua minggu kemudiannya aku pun mendapat keputusan, dan dikenhendaki berjumpa dengan doktor. Berdebar juga aku. Sewaktu menanti nombor ku dipanggil, bermacam perancangan berada dalam fikiranku, andainya aku positif hep c. Namun aku berfikiran positif dengan merasakan, sekiranya aku positif pun, kesannya pada aku adalah 20 tahun lagi, kehkeh. Gila juga aku.

Kemudian aku dipanggil, dan doktor menunjukkan keputusan.

NON REAKTIF
NON REAKTIF

Phew, lega beb.

Itulah keputusan, setelah berkahwin selama 3 tahun, aku masih negatif hep c, alhamdulillah. Beberapa orang doktor ada memberitahu, kajian mendapati hanya anal seks dan perkongsian jarum sahaja mempunyai risiko yang tinggi. Wallhualam.

Sebarang pertanyaan sila whatssap kami di 01132503657

No comments:

Post a Comment