Thursday, November 30, 2017

undetected HCV, Hepatitis C sembuh!

Alhamdulillah, hariini kami pulang dari hospital dengan 80% kegembiraan dan kesyukuran. Hepatitis C didalam darah abng telah pun mendapat keputusan undetected. menunjukkan keberkesanan rawatan yang abang jalani menggunakan ubat sofosbuvir dan daclatasvir, banyak telah aku tulis tentang rawatan ini, harap dapat merujuk kepada tulisan-tulisan sebelum ini sekiranya masih tertanya-tanya tentang rawatan.

20% lagi redha dengan keadaan hati abang yang telah pun ada polyps gallbladder, akibat virus hep c dan cirhocis yang dulu. namun polyps itu terlalu kecil dan kemungkinan tidak memberi kesan apa-apa, namun harus juga dipantau untuk melihat perkembangannya.

abang juga sebenarnya sebelum ini telah mendaoat advance cirhocis dan bukannya early cirhocis. Namun bacaan cirhocis abang telah sangat menurun dan dengan sembuhnya hep c abang, cirhocis itu tidak akan menjadi lebih teruk sebaliknya akan semakin mengecil bacaannya dan inshaallah akan sembuh.

doktor berseloroh, sepatutnya abang datang lebih awal dengan ubat itu.

Melihatkan perjalanan kami dimana kami membuat keputusan untuk pindah ke hospital ini, setelah lama tidak mendapat apa-apa rawatan sebaliknya hanya ditawarkan rawatan interferon dari hospital sebelum ini, aku yakin Allah ada perancangan yang lebih baik.

Untuk keselamatan dan privasi, aku tidak dapat lampirkan gambar keputusan abang disini. Sebaliknya sesiapa yang mencari rawatan tentang hep c, boleh lah menghubungi aku.

Kerajaan juga telahpun mendapat hak lesen untuk ubat sofosbuvir dan satu lagi jenis ubat (kombinasi) hep c, yang aku lupa namanya.

Namun, senarai menunggu sangat panjang. dengan jumlah pesakit hep c seramai 450,000 diseluruh negara, dan kita tahu budget kementerian kesihatan yang semakin mengecil, aku sangat-sangat syorkan rakan-rakan buatlah rawatan menggunakan kombinasi ubatan (DAA's) ini secepat mungkin. Kini ubatan hep c generic boleh didapati dengsn harga rm5000 untuk rawatan 3 bulan.Ubatan hep c generic sudah terlalu banyak dikeluarkan dan dilesenkan serta di sahkan di negara luar, tetapi Malaysia masih ketinggalan jauh.

Jangan tunggu hingga telah pun di tahap cirhocis.


Whatssap: 01132503657 whatssap link: http://suamikuhivpoz.wasap.my/ twitter: suamikuhivpoz

1 comment:

  1. Syukur..
    Gembira dengan berita ini. Moga suami puan semakin sihat .

    ReplyDelete