Tuesday, December 26, 2017

Worls Aids Day 2017 anjuran PENGASIH

Sabtu lepas 23hb Disember 2017, aku menghadiri sambutan World Aids Day yang dianjurkan oleh PENGASIH dan MAIS.

Peluang bertemu rakan-rakan dan juga insan-insan hebat sangat mengembirakan hati. Bagi aku inilah reunion yang sebenar. Dan ini adalah kali pertama aku mengikuti Abang menghadiri 3 program dalam satu hari. Iaitu World Aids Day, Tournament Futsal Piala Yunos Pathi (24hb Disember 2017) dan An evening @ PENGASIH di Rumah Pengasih, Bukit Tunku.


Sambutan World Aids Day, terdapat 2 slot, slot pertama ialah perkongsian dan soal jawab bersama Dr. Suresh dari Hospital Sungal Buloh. Beliau memaklumkan betapa Hospital Sungai Buloh menerima hampir seribu kes baru setiap tahun,dan HSB telah pun mempunyai Wellness Clinic untuk PLHIV yang telah stabil, kerana bagi Dr. Suresh, PLHIV yang telah stabil bukan lagi pesakit, tetapi sebaliknya People Living with HIV yang hanya perlu terus mengambil ubat. Beberapa pendekatan juga diambil supaya klinik-klinik kesihatan lain juga mempunyai standard layanan yang sama di HSB terhadap PLHIV. Ubatan HAART untuk Prep/Pep juga dalam perbincangan untuk direndahkan harga oleh hasil kerjasama KKM dan farmasi berhampiran yang dilantik oleh pihak hospital bagi setiap negeri. Pihak HSB juga cuba memahami kekangan PLHIV untuk mendapatkan bekalan ubat dan akan cuba membantu mengelakkan PLHIV terputus bekalan ubat.

Pengisian kedua pula ialah perkongsian mereka yang telah lama hidup secara terbuka sebagai PLHIV dan juga pengasas kepada rumah-rumah perlindungan HIV, bersama dengan MAIS.

Dari kiri, Pn. Norlela (Rumah Wahidayah), Tengku Camelia (advokasi transgender dan lgbt), En. Sharul (KARISMA,kuantan),Dato' Yunos Pathi (PENGASIH/MASAC), Ustaz Zulhusni (MAIS), Matron Faridah (Rumah Solehah), En.Edward(MTAAG) dan En.Jaafar Daud (PENGASIH Sg Buloh).Mereka adalah pejuang-pejuang dalam komuniti mereka. Sambutan World Aids Day,Lets come together.
Hari Aids Sedunia, setiap tahun adalah hari meraikan pejuang-pejuang di medan ini,samada yang telah pergi ataupun yang masih memperjuangkan selagi bernafas.
Sharing dari Doktor Suresh dari HSB memberi peluang kepada komuniti untuk mendapat info terbaru dari pihak HSB. Sharing dari otai-otai pula memberi semangat dan inspirasi kepada mereka yang lain.

Melihat abang gembira menemui teman-teman membuatkan aku juga merasa bahagia. Abang 'lahir' di PENGASIH jadi apabila abang berhenti Methadone, abang seolah-olah kembali ketempat kehadirannya. Aku tahu selama 3 tahun abang dalam program methadone hati abang resah dan rindu pada kumpulan sokongan yang telah melahirkan abang.





Malam An Evening @PENGASIH sangat meriah sekali, dari orang-orang lama hinggalah yang baru dalam recovery, mereka berkumpul bertemu rakan, menikmati juadah dan juga penyampaian hadiah buat tournament futsal yang berlansung pada pagi itu.

Dimalam itu juga kami bertemu beberapa rakan lama abang yang juga mengikuti program Training anjuran MASAC dan AADK yang mencadangkan abang untuk mengambil Diploma Kaunseling dimana-mana kolej selepas tamat program Master of Trainer bagi Modul yang dikeluarkan oleh MASAC yang mempunyai beberapa siri kursus dan penilaian.

"apa yang kau dapat dari recovery? sekurang-kurangnya kau ada knowledge dan sijil ni"

Aku dan abang agak terkesan dengan kata-kata rakan abang, Saudara Hamid Yap. Inshaallah kami mula memasang impian untuk belajar bersama, aku ambil Sarjana dan abang ambil diploma.



By the way, berat abang makin bertambah sejak berhenti merokok. huhuh.
Whatssap: 01132503657 whatssap link: http://suamikuhivpoz.wasap.my/ twitter: suamikuhivpoz

No comments:

Post a Comment