Wednesday, August 10, 2016

HIV Undetected bermaksud TIDAK MENGJANGKITI

Aku terbaca artikel ini disebuah fanpage

UNDETECTABLE bermaksud TIDAK BOLEH MENGJANGKITI
Undetectable HIV (Viral load tidak dapat dikesan) bermaksud HIV tidak boleh berjangkit, satu istilah perubatan yang ditunjuk oleh kajian PARTNER.
Hentikan stigma atau pandangan negatif kepada mereka yang menghidap HIV. Mereka yang TELAH undetected dan memberi komitmen kepada rawatan TIDAK PERNAH MEMBAHAYAKAN ANDA. Hentikan pandangan negatif, Anda tidak pernah tahu apa yang mereka lalui.
Mereka mungkin melalui kesukaran alahan ubat terutama di awal permulaan rawatan, mereka mungkin terpaksa menukar pekerjaan kerana mahu memudahkan komitmen dalam rawatan, mereka mungkin bermujahadah berjuang untuk mengubah diri dari kegiatan berisiko yang menjadi kehidupan mereka dulu, mereka mungkin mangsa pemindahan darah, mereka mungkin mangsa penganiayaan,mereka mungkin dibuang keluarga dan rakan kerana didapati menghidap HIV,mereka mungkin telah melalui pelbagai peristiwa hatit yang terlalu sukar untuk diceritakan.
Jika ANDA tidak mengHENTIKAN STIGMA ini;
mereka yang berisiko atau sesiapa sahaja akan terus takut mendapatkan rawatan.
HIV TIDAK AKAN BERHENTI
ANDAI STIGMA TIDAK BERHENTI
Petikan asal dari post fb Terrence Higgins Trust
"Undetectable means HIV cannot be transmitted thanks to medication - that's what the PARTNER Study shows.
“We can now say with confidence that if you are taking HIV medication as prescribed, and have had an undetectable viral load for over six months, you cannot pass HIV onto your partner, with or without a condom." said our Medical Director, Dr Michael Brady."
-Hannan
Setiausaha Pertubuhan Islah Movement
"Hentikan STIGMA dan PREJUDIS"
jom kita sebar dan like page Pertubuhan Islah Movement
https://www.facebook.com/islahmovementmelaka.


Note: kami kini (NH dan OM) boleh dihubungi di whatssap 0196725497


No comments:

Post a Comment