Thursday, January 5, 2017

Non reactive

Harini aku pergi ke klinik kesihatan yang biasa aku pergi sekiranya demam atau sebagainya. Kebetulan aku demam, jadi aku minta sekali buat ujian HIV dan HEP C.

Pada awal dulu tidaklah mudah untuk aku buat ujian disebabkan tak gemar dengan sikap sesetengah doktor akan buat muka terkejut dan juga staff yang tiba- tiba berubah watak kalut atau cuak.

Tapi kalini doktor pun ok dan staff yang ambil darah pun sangat baik,sentiasa senyum dan tak anggap pelik pun.

Yep macam tajuk,keputusan non reactive. Dan untuk hep c aku diminta ambil darah pada bulan 3.

Betullah undetectable bermaksud untransmittable. Aku salah seorangnya,bukti,kalau seorang plhiv itu patuh dengan rawatan dn telah capai undetectable, tak perlu pakai protection. Tapi ya,aku mungkin akan terdedeah risiko hep c sebab abg ada hep c, tapi hep c dah ada penawar. Entah kenapa aku ni degil kan. 😀

No comments:

Post a Comment