Sunday, June 14, 2015

Hepatitis C dan dia

Minggu lepas aku ikut suami pergi temujanji doktor untuk hepatitis C. Yang tercatat disitu ialah bacaannya 97. HepatitisC, aku akuiaku kurang informasi. Namun yang aku tahu risikonya lebih mudah dari HIV.

Kebanyakan kes Hep C yang tidak dirawat berakhir dengan kanser hati. Namun ada rawatan untuk melemahkan Hep C didalam badan. Ia tidak ada vaksin, kerana penawarnya masih belum ditemui. Serperti HIV.

Cuma yang aku nampak, kerana bahayanya HIV pada awal kemunculannya, HIV lebih banyak kajian dibuat, dan ubat untuk melemahkan virus ini sentiasa berevolusi. Tidak pula tentang Hep C. Hep C jarang diperkatakan, walaupun aku lihat ia kini menjadi pembunuh yang lebih pantas dan lebih bahaya dari HIV.

Dan di Malaysia, rawatannya juga masih samar dan juga dipertikai.

Apa yang kami boleh buat, ialah ikut sahaja rawatan yang dicadangkan doktor. Untuk rawatan memerlukan ultrasound dan beberapa ujian lagi, untuk menentukan pula ubat apa yang bersesuaian dengan viral load didalam badan seseorang. Ya, aku perlukan banyak membaca lagi tentang Hep C ini.

Hep C juga sering membuatkan seseorang itu berasa lesu dan lemah. Namun banyak perkara lain juga buatkan seseorang tu lesu, jadi tidak perlulah memikirkan kerana Hep C sahaja.

Yang penting kita jalani hidup dengan bermakna.






NH
Boleh hubungi aku melalui borang hubungi kami,perlu view page as website jika menggunakan paparan mobile

2 comments:

  1. Kuatkan semangat dan tabahkan hati..insha allah pasti dipermudahkan menghadapi ujian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inshaallah,terima kasih..kita takyah fikir yang stress2 kan :)

      Delete