Sunday, March 27, 2016

Bakal suami HIV + (Positif)?

Kebelakangan ini aku dihubungin oleh beberapa individu yang menyuarakan kebimbangan kerana tarikh perkahwinan telah ditetapkan, tetapi bakal suami pula mendapat positif dalam ujian rapid test Pra perkahwinan.

Pertama sekali, tarikh nafas, tenang. Dunia tidak berakhir dengan satu borang test HIV.

Tenangkan pasangan anda juga, andai anda benar-benar cintai dia. Jika tidak, berlalulah dengan baik. Simpan maklumat rahsia dia ini dengan baik, doakan dia dan awak berjumpa dengan orang yang lebih baik, bersedia dengan hati dan kuat untuk batalkan perkahwinan.

Kalau anda tidak mencintai dia.

Namun kalau anda selama ni tahu dia seorang yang baik, dan anda cintakan dia hingga tahu, dialah yang anda ingin kahwini. Bersabar dan bertabah, prosedur nya mudah dan tidak sesukar yang disangka.

Beliau akan diminta untuk jalani ujian confirmation, yang keputusannya, dalam dua minggu lagi akan keluar. Bila anda buat keputusan untuk meneruskan perkahwinan, tekad. Hubungi majlis agama islam ditempat anda dan bagitahu tentang masalah tarikh yang mungkin agak suntuk. Jangan segan jangan malu, bakal suami anda bukan orang pertama dalam negeri tu yang hiv+. Pegawai agama biasanya telahpun maklum dengan situasi ini.

Maklumat yang saya terima dari majlis agama islam terengganu, anda diminta menyediakan surat untuk tidak dimaklumkan kepada wali, dan mengatakan anda telah maklum tentang HIV dan majlis agama islam tidak perlu bertanggungjawab sekiranya apa-apa berlaku. Setakat di wilayah persekutuan (KL), tidak ada masalah, asalkan pasangan tahu dan maklum keadaan bakal suami. Tidak perlu ahli keluarga atau wali tahu, surat pun tidak perlu. Dan sepatutnya semua majlis agama negeri telah maklum tentang situasi itu.

Kemudian, anda perlu pastikan pasangan anda menjalani rawatan, doktor biasanya akan terus mulakan haart (rawatan), bergantung pada individu dan pemantauan doktor.

Hari pernikahan, setelah semua surat diserahkan kepada pejabat majlis agama, nikahlah seperti biasa, tiada apa yang dirisaukan.

Tetapi, apabila bersama mohon dengan sangat, gunakan kondom, hinggalah pasangan telah disahkan viral load undetected, dan anda boleh rancang untuk dapat zuriat.

Sewaktu suami mula haart, akan ada beberapa kesan sampingan yang bergantung pada individu, apapun, ianya SEMENTARA. Bagi sokongan, jaga makan minum, kurangkan makanan berminyak, terutama sewaktu suami nak ambil ubat. Bila dah ambil HAART, semua makanan sunnah atau makanan tambahan yang agak panas unsurnya, mohon hentikan. Pastikan suami minum air yang banyak.

Dan, segala ujian masa sebelum nikah dan hari nikah, sekadar permulaan. Setelah berkahwin, hidup ini, ujian akan datang berfasa-fasa (rujuk surah Insyiqaq).



Boleh hubungi aku melalui borang hubungi kami,perlu view page as website jika menggunakan paparan mobile-NH

8 comments:

  1. sy bmbng jika bkl istri tdk dpt mnerima sy. hurm

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima diri. dan buktikan anda layak menjadi seorang suami.-NH

      Delete
  2. assalam puan NH..mcm mn untuk sy hubungi tuan/puan? ada perkara yg sy perlukan guide

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hubungi saya diborang google yg saya nyatakan
      NH

      Delete
  3. Replies
    1. Salam,sila hubungi saya melalui borang ditepi

      Delete
  4. Assalamualaikum sis..boleh email saya tak..cahayamenawan@yahoo.com

    ReplyDelete
  5. Assalam.. bagaimana saya nak masuk group whatsapp mangetic wife tu?

    ReplyDelete