Monday, March 7, 2016

Rawatan Hepatitis C (HCV) Part 2: Sofosbuvir/daclatavir

Aku baru mendengar tentang rawatan ini dari seorang rakan komuniti yang agak rapat dengan kami. Nama ubat memang selalu jenuh nak membunyikannya, Sofosbuvir.

Sofosbuvir aku dapat tahu dari MTAAG group yang baru aku temui, yang selama kalau kita buka website MTAAG, ianya adalah sebuah NGO dari SUHAKAM tentang advokasi bidang perubatan. Jujurnya aku juga mentah dan naif tentang hal perubatan, apatah lagi hal dibelakang tabir industri perubatan.

Pada waktu ini maklumat yang aku terima  sofosbuvir/daclatavir  ada untuk semua jenis Genotype, harga waktu ini adalah 700USD dan boleh didapati dari seorang wakil MTAAG. Namun ubat ini belum lagi mendapat lesen dari KKM, namun telah disahkan di Eropah dan U.S. (Jujurnya, sebagai orang awam yang naif, dengar je tak dapat lesen KKM, memang aku dah nak buang pilihan ini, tetapi sipi-sipi pernah terlibat dengan NGO, aku tahu ada sesuatu yang aku perlu lebih tahu)

Doktor yang terlibat dalam temujanji harini, lansung tak pernah mendengar nama ubat ini, doktor seorang lagi yang aku dengar pakar Hepato dari Selayang pula bertanyakan aku samada aku ada insuran atau penjawat awam dan mampukah untuk membeli ubat ini, aku jawab aku penjawab awam. Sambung doktor tu ubat ni memerlukan permit untuk masuk kenegara kita.

Aku bertanya beberapa orang tentang perbezaan rawatan dihospital dan juga Sofosbuvir, jujurnya aku kurang maklumat, disebabkan aku yang masih baru tahu tentang ubat ini dan tidak begitu mengetahui dari sumber mana untuk aku rujuk.

 sofosbuvir/daclatavir  akan mengambil masa 12 minggu sekiranya tanpa cirrhosis, 24 minggu sekiranya ada cirrhosis. Lebih pendek dari rawatan hospital (pegylated Interferon/Pagaysys) yang memang 24 minggu walaupun tanpa cirrhocis, doktor mengatakan rawatan hospital sekarang 90% sembuh dari Hep C. Tetapi mengikut rakan komuniti yang memang HCV dan berkecimpung lama dengan dunia advokasi dan rawatan bersama rakan komuniti, kesembuhan dari Pagaysys pula hanya 50%, ramai yang tidak sembuh, dan rawatan ini mengandungi kandungan toksid yang tinggi,iaitu satu regime rawatan yang telah lapuk. Dan bila aku rujuk sumber di internet juga mengatakan tidak ada rekod kesembuhan sepenuhnya, tetapi Pagaysys memboleh pesakit hidup berbaki 5 tahun lagi (WHAT THE HELL!!).

Sofosbuvir juga hanya perlu diambil secara oral, tanpa suntikan dan sebenarnya sangat murah berbanding Pagaysys, namun dikatakan permainan pasaran menyebabkan KKM masih menggunakan ubat ini. Dan Sofosbuvir juga mempunyai kesan sampingan yang sangat minimal.





Aku akan mencari maklumat lagi, aku mempunyai masa 2 bulan lagi. Ini kerana abang telah pun mengatakan dia mahu mencuba rawatan Pegaysys dahulu, sekiranya gagal, baru dia akan cuba Sofosbuvir. I am the wife, I am his soulmate, mampukah melihat dia mengambil risiko ini sedangkan aku dah ada maklumat lain yang mungkin menjadi pilihan lebih baik.

Dalam masa yang sama aku amat baru mengenali individu yang terlibat dengan MTAAG. Belum benar-benar yakin dengan maklumat yang baru sahaja amu mula hadamkan.

Link untuk Petisyen Rawatan Sofosbuvir

NH
Boleh hubungi aku melalui borang hubungi kami,perlu view page as website jika menggunakan paparan mobile

No comments:

Post a Comment