Monday, March 7, 2016

Rawatan Hepatitis C (HCV) part 1: Pegaysys Ribavirin

Hariini aku dan suami berada dihospital kerana temujanji dengan Gastro, dimana ianya bermaksud rawatan HCV ataupun lebih mudah dipanggil Hep C.

Sebelum temujanji ini, aku mendapat maklumat tentang rawatan Hep C. Akan aku tulis pada entry lain, ianya penting sebagai rujukan aku.

Hariini, dibilik temujanji, kami bertemu dengan dua orang doktor, satu adalah doktor ID dari Hospital sini, dan seorang lagi aku dengar pakar dari Hospital Selayang.

Doktor memberitahu keputusan darah menunjukkan genotype abang ialah genotype 3A, dan viral HCV nya agak tinggi. Keradangan hati juga telah dikesan, namun tiada cirrhocis . Dan doktor mencadangkan abang untuk mengambil rawatan Hep C iaitu Pagaysys(interferon) & ribavirin, rawatan ini akan sangat memberi kesan kepada psikologi abang, dimana akan boleh menyebabkan kemurungan dan tidak selera makan terutama pada permulaan rawatan, kebiasaanya ada pesakit yang dihantar untuk didiagnos oleh pskiatri dahulu sebelum memulakan rawatan, tapi melihatkan keadaan abang yang stabil, doktor mengabaikan langkah itu.

Untuk memulakan rawatan itu, akan ada satu lagi pemeriksaan darah, dan temujanji seterusnya jika keputusan darah tersebut normal bagi kondisi abang, doktor akan memulakan rawatan itu pada temunjanji tersebut iaitu pada bulan Jun nanti.

Abang agak teruja kerana kami biasa mendengar tidak semua pesakit HCV mendapat rawatan tersebut.

Rawatan yang akan abang jalani ialah pengambilan 2 pil dan suntikan seminggu sekali. Dua bulan lagi.

(Rawatan ini masih belum aku putuskan kerana ada maklumat lain dari MTAAG yang aku terima , akan kutulis di entri selepas ini, aku masih mahukan pendapat lain tentang rawatan Hep C ini , walaupun abang seolah telah tekad, kerana rawatan ini tidak memerlukan sebarang kos dari kami)


-NH
Boleh hubungi aku melalui borang hubungi kami,perlu view page as website jika menggunakan paparan mobile

No comments:

Post a Comment